Datum: 19-03-2024
Uit blusschuim, gebruikt bij bestrijding van incidenten en oefeningen, is in het verleden PFAS vrijgekomen. Dit is dus anders dan bijvoorbeeld bij het bedrijf Chemours, waar bij de productie PFAS vrijkomt. Blusschuim met PFAS wordt niet meer toegepast door Schiphol.
Op verschillende plaatsen op Schiphol is sprake van bodemverontreiniging met PFAS. Naast Hangar 73, waar in 2008 een incident met blusschuim plaatsvond, zijn dat locaties van voormalige en huidige brandweerkazernes en brandweeroefenplaatsen, waar gebruik is gemaakt van PFAS-houdend blusschuim. In opdracht van Schiphol is op deze brandweerlocaties bodemonderzoek uitgevoerd. Nog niet alle verontreinigingen zijn volledig in beeld. Schiphol heeft de Omgevingsdienst vanaf de start van deze onderzoeken regelmatig geïnformeerd over de voortgang van de bodemonderzoeken. De Omgevingsdienst houdt de voortgang en de vervolgstappen in de gaten.
Daarnaast wordt op Schiphol soms op onverdachte plaatsen (buiten de brandweerkazernes, oefenplaatsen en bekende incidentlocaties) PFAS in de bodem aangetroffen bij bodemonderzoeken die worden uitgevoerd ten behoeve van onderhoudswerkzaamheden in de bodem. Tot nu toe zijn deze verontreinigingen uitsluitend aangetoond op locaties direct langs de startbanen en rijbanen. Wij verwachten dat die verontreinigingen zijn ontstaan door gebruik van PFAS-houdend blusschuim bij het bestrijden van (dreigende) incidenten, die in het verleden niet (goed) gedocumenteerd zijn.
Wilt u regelmatig op de hoogte worden gebracht van onze werkzaamheden en projecten? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.