In IJmuiden is gebouwd aan de grootste zeesluis ter wereld: 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Deze vervangt de Noordersluis uit 1929. De Noordersluis bereikt in 2029 het einde van de technische levensduur en is te klein geworden voor de steeds grotere zeeschepen. De nieuwe zeesluis IJmuiden laat toe dat grotere schepen ook bij laag water vlot en veilig door het Noordzeekanaal varen. Zo behoudt de Amsterdamse havenregio haar internationale betekenis.
De eerste werkzaamheden zijn gestart in 2016. In 2020 start de inrichting van het terrein en het testen van de sluis. De zeesluis moet begin 2022 klaar zijn voor gebruik.
Opdrachtgever is Rijkswaterstaat. Die werkt daarbij samen met gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam, de provincie Noord-Holland, en gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ – dat bestaat uit marktpartijen als BAM en Volker Wessels – bouwt de nieuwe zeesluis.
Omdat het gaat om een omvangrijk project, zijn ook veel vergunningen nodig. Bevoegd gezag provincie Noord-Holland vindt het belangrijk dat er daarbij zorgvuldig wordt omgegaan met de belangen van de bewoners in de omgeving. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) werd door bevoegd gezag provincie Noord-Holland gevraagd de vergunningverlening, het toezicht op de bouw en de handhaving te doen.
Wij coördineren de verlening van alle vergunningen op basis van de wet ruimtelijke ordening . Het gaat daarbij niet alleen om de vergunningen die wij zelf afgeven, maar bijvoorbeeld ook om de watervergunningen waarvoor de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) bevoegd gezag is. En om de natuurvergunningen van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselveiligheid (LNV). Wij spreken voor de vergunningverlening termijnen af met de aanvragers en bevoegde gezagen. Alle vergunningen zijn inzichtelijk via ons digitaal Loket.
De vergunningverlening verloopt daardoor efficiënter en gestroomlijnder. Belanghebbenden kunnen bovendien bij één loket informatie krijgen en zienswijzen en beroep indienen. In de praktijk blijkt dat omwonenden veel begrip hebben voor de overlast die de bouw met zich meebrengt.
Ook op het gebied van toezicht op de bouw-, bodem- en milieuwerkzaamheden spelen wij een centrale rol. We werken bij het bodemtoezicht samen met ILT, die het bevoegd gezag is voor de waterbodem, omdat bij de aanleg van de zeesluis de grens tot water en landbodem niet altijd duidelijk is.