Op 22 juni 2018 ging de Noord/Zuidlijn open en vervoert dagelijks ruim 100.000 mensen. Het project is nog niet af: er zijn plannen voor de bouw van parkeergarages binnen de casco’s van twee ondergrondse stations. Een ondergrondse tunnel zal voetgangers van het Station Rokin verbinden met winkelpanden aan het Rokin. En de bouw van het nieuwe metrostation Sixhaven.
Voordat de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) werd opgericht in 2014, werd besloten de vergunningsverlening voor de Noord/Zuidlijn projectmatig uit te voeren. De ervaringen die daarmee zijn opgedaan, zijn gebruikt om ook bij andere omvangrijke projecten op die manier te werken. De laatste fase van de bouw van de Noord/Zuidlijn is ook op projectmatige manier begeleid. Daarbij speelden grote vergunningen op het gebied van veiligheid en andere aspecten.
Bij het project speelden de gereedmeldingen van de vele bouwvergunningen en gebruiksmeldingen voor het brandveilig gebruik een grote rol. In deze fase was het aan de vergunninghouder om aan te tonen dat gebouwd is volgens de vele bouwvergunningen. Dit gereedmeldingsproces was bijzonder, gezien de omvang en de duur van het project. En de grote hoeveelheden gebruikte materialen en verschillende bouwmethoden. In feite wordt twintig jaar bouwgeschiedenis langs de meetlat gelegd. Het was aan de OD NZKG om te beoordelen of voldoende aantoonbaar was gemaakt dat de metrolijn veilig kon worden gebruikt.
De taak van de OD NZKG bij de Noord-Zuidlijn is enerzijds om toe te zien op de veiligheid van de omgeving. Zoals de gebruikers van de openbare weg, en van de bestaande, vaak historische, bebouwing dicht op de bouwkuipen van de stations. Anderzijds zien wij erop toe dat het gebouwde volgens de vergunningen voldoende veilig in gebruik kan worden genomen.