Datum: 16-10-2024
Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten in Nederland en moet leiden tot een betere bereikbaarheid van Amsterdam en de noordelijke Randstad. Tijdens de uitvoering staan omgevingsveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid centraal. Een complexe opgave. Niet alleen boven, maar ook onder de grond. Daar controleren vergunningverlener Jeroen en toezichthouder Ernst Jan of alles veilig en volgens afspraak wordt uitgevoerd.
Jeroen: “Zuidasdok is enorm en complex. Het project is gericht op het verbeteren van de bereikbaarheid van Amsterdam en de noordelijke Randstad, zowel over de weg als met het openbaar vervoer. De A10 Zuid wordt in een tunnel van ruim één kilometer lang aangelegd, tussen de begraafplaats Buitenveldert en het Beatrixpark. Dit biedt meer ruimte boven de grond voor treinen en metro’s. Station Amsterdam Zuid is het snelst groeiende station van Nederland en hard op weg het een na grootste station van Amsterdam te worden. Wat het project bijzonder maakt, is de enorme logistieke uitdaging. De ruimte is beperkt en alles moet onder tijdsdruk gebeuren, vooral tijdens de weekenden waarin wegen en sporen tijdelijk worden afgesloten.”
Jeroen: “Onder de grond is het minstens zo complex als erboven. Wij toetsen en controleren op bodemverontreiniging en grondverzet vanwege de risico’s voor gezondheid en milieu. Dit is van groot belang voor zowel de mensen die er werken als de toekomstige gebruikers van de locatie. Daarnaast houden we nauwlettend zicht op de grondstromen, zodat altijd duidelijk is wat er met (verontreinigde) grond gebeurt. In geval van afvoer zorgen we ervoor dat dit op een verantwoorde manier plaatsvindt.”
Ernst Jan: “We zijn daarnaast verantwoordelijk voor de veiligheid van de omgeving en de naleving van afspraken die zijn gemaakt met de aannemerscombinatie. Dit betekent dat we voortdurend moeten controleren of het werk volgens de vergunningen wordt uitgevoerd. Bij dit soort grote projecten, die langer dan tien jaar duren, weet je nooit precies wat je tegenkomt. Daarom werken we met een raamsaneringsplan, een raamwerk van afspraken tussen de uitvoerende partijen en de overheid.”
Jeroen: “Een raamsaneringsplan is een plan op hoofdlijnen. Voor elke klus wordt een specifiek werkplan opgesteld dat voldoet aan de eisen van het raamsaneringsplan. Dit werkplan kunnen we dan goedkeuren zonder dat we telkens de volledige vergunningprocedure hoeven te doorlopen. Zo’n raamsaneringsplan zorgt ervoor dat we sneller kunnen handelen en voorkomt vertragingen. Als er tijdens de werkzaamheden bijvoorbeeld vervuilde grond wordt ontdekt, weet iedereen precies wat er moet gebeuren.”
Ernst Jan: “Dat gebeurt zeker. Bij dit project wordt op plekken gegraven waar vroeger snelwegen en spoorwegen lagen, en we weten niet altijd wat er onder de grond zit. Soms worden oude puindepots of andere verontreinigingen aangetroffen, maar tot nu toe valt het mee. Veel grond is geschikt voor hergebruik. Toch blijft het spannend, want als je bijvoorbeeld in een weiland graaft, kun je makkelijker uitgebreid onderzoek doen. Hier is dat ook gebeurd, maar er blijven blinde vlekken. Daarbij helpt het raamsaneringsplan, met afspraken voor onverwachte situaties. Voor elke activiteit beoordelen we of aanvullend onderzoek nodig is.”
Jeroen: “We letten erop dat de overlast voor de omgeving zoveel mogelijk wordt beperkt, bijvoorbeeld door het aantal transportbewegingen in de gaten te houden. Als er grond moet worden afgevoerd, zorgen we dat dat zo efficiënt mogelijk gebeurt. Daarnaast zijn we voortdurend in overleg met de projectorganisatie Zuidasdok en de betrokken partijen om te zorgen dat alles volgens plan verloopt.”
Ernst Jan: “In het begin moesten we even wennen aan elkaar. De uitvoerende partijen waren niet gewend dat wij zoveel informatie wilden ontvangen, terwijl wij juist graag goed geïnformeerd wilden blijven. Inmiddels verloopt de samenwerking soepel. We hebben korte lijntjes en werken steeds beter samen. Het is belangrijk dat er goede communicatie is, vooral tijdens kritieke momenten zoals de weekenden waarin snelwegen worden afgesloten.”
Ernst Jan: “Bioblocks zijn geperste plantenresten waar groene begroeiing op kan groeien, en ze worden gebruikt voor duurzame wanden langs de A10. Ze zijn afkomstig uit de Weerribben. Toen we hoorden dat dit toegepast zou worden, hebben we meteen vragen gesteld over de milieuhygiënische kwaliteit van deze blokken. Uiteindelijk hebben we ervoor gezorgd dat er nu keuringen plaatsvinden voor en na de productie, zodat we weten dat het een verantwoorde oplossing is.”
Ernst Jan: “Voor mij is het de schaal en de complexiteit van het project. Zuidasdok is een van de langstlopende projecten waar ik aan werk, en ik haal er waarschijnlijk zelfs mijn pensioen mee! Elke dag brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, vooral vanwege de beperkte ruimte en de logistieke druk.
Jeroen: Voor mij is het vooral de samenwerking met alle betrokken partijen. Het project heeft zo’n enorme impact op de omgeving en de stad, en het is mooi om te zien hoe alles uiteindelijk samenkomt, ook al zijn de omstandigheden uitdagend. Goede samenwerking is hierbij essentieel, en dat gaat gelukkig steeds beter.”
Ernst Jan: “Ik denk dat het belangrijkste is dat je als bevoegd gezag een stabiele organisatie bent met ervaren mensen. Die hebben wij. De bodemteams bij de OD NZKG zijn vrij stabiel, met weinig personele wisselingen, en dat zorgt ervoor dat we goede afspraken kunnen maken en flexibel kunnen inspelen op de uitdagingen die op ons pad komen.”
Jeroen: En daarnaast is het cruciaal om goed overleg te hebben. We hebben elke vier weken uitvoeringsoverleg, waarin we alle aspecten van het project bespreken. Dat houdt het proces scherp en zorgt ervoor dat we allemaal op één lijn zitten.
Wilt u regelmatig op de hoogte worden gebracht van onze werkzaamheden en projecten? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.