De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) werd een paar maanden geleden bezocht door een OD NL visitatiecommissie, net als alle omgevingsdiensten. Een visitatiecommissie kijkt naar het functioneren van een organisatie en geeft een goed beeld wat sterke punten zijn van een organisatie en waar verbeteringen mogelijk zijn.
Sterke punten en aanbevelingen
Na het tweedaagse bezoek heeft de commissie een visitatierapport opgesteld. In het OD NL rapport staan sterke punten en aanbevelingen. Dit zijn de belangrijkste:
Sterke punten
Vertrouwen en waardering bij opdrachtgevers en bestuur De OD NZKG wordt gezien als deskundig, onafhankelijk en samenwerkend, met een volledig mandaat voor de uit te voeren taken.
Reageren op grote uitdagingen De OD NZKG heeft goed gereageerd op rapporten en uitdagingen, zoals die van Tata Steel, door scherpe vergunningverlening en verbeterde communicatie en procedures.
Management van groei Ondanks een sterke groei van 460 naar 700 medewerkers, heeft de OD NZKG jong talent aangetrokken en opgeleid via een trainee pool en een OD-school.
Aanbevelingen
Vertaal de missie en visie naar de basis van de organisatie Missie, visie en strategisch plan moeten beter worden afgestemd op de dagelijkse praktijk en beslissingen.
Geef meer sturing aan de organisatie Verbeter de besluitvorming en prioriteitenstelling, vooral bij financiële druk, en zorg voor afstemming tussen de ambities en de beschikbare capaciteit.
Werk een visie op organisatieontwikkeling uit Controleer of de kennisontwikkeling voldoende snel gaat om geen achterstand op te lopen, gezien de uitstroom van ervaren medewerkers en de instroom van nieuwe medewerkers.
Lees het complete rapport
Wilt u het visitatierapport van de commissie lezen? Download het rapport (pdf). Lees ook het verbeterplan met de adviezen die we gaan overnemen (pdf).