Op 22 juni 2018 ging de Noord/Zuidlijn open en sindsdien vervoert deze metrolijn dagelijks meer dan 100.000 mensen.
Voordat de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied in 2014 werd opgericht, werd besloten om vergunningen voor de Noord/Zuidlijn op een projectmatige manier te regelen. De ervaringen die hiermee zijn opgedaan zijn gebruikt bij andere grote projecten. De laatste fase van de bouw van de Noord/Zuidlijn werd ook op deze manier begeleid, waarbij veiligheid een van de belangrijke onderdelen was.
Bij het project speelden de gereedmeldingen van de vele bouwvergunningen en gebruiksmeldingen voor het brandveilig gebruik een grote rol. In deze fase was het aan de vergunninghouder om aan te tonen dat gebouwd is volgens de vele bouwvergunningen. Dit gereedmeldingsproces was bijzonder, gezien de omvang en de duur van het project. En de grote hoeveelheden gebruikte materialen en verschillende bouwmethoden. In feite wordt twintig jaar bouwgeschiedenis langs de meetlat gelegd. Het was aan de OD NZKG om te beoordelen of voldoende aantoonbaar was gemaakt dat de metrolijn veilig kon worden gebruikt.
De taak van de OD NZKG bij de Noord-Zuidlijn is enerzijds om toe te zien op de veiligheid van de omgeving. Zoals de gebruikers van de openbare weg, en van de bestaande, vaak historische, bebouwing dicht op de bouwkuipen van de stations. Anderzijds zien wij erop toe dat het gebouwde volgens de vergunningen voldoende veilig in gebruik kan worden genomen.