Datum: 30-04-2018
Het jaar 2017 is, net als voorgaande jaren, afgesloten met een positief financieel resultaat. Eind maart heeft ons Dagelijks Bestuur (DB) het jaarverslag en de jaarrekening 2017 besproken: hiermee dient het DB na afloop van het boekjaar verantwoording af te leggen aan het Algemeen Bestuur (AB) over de financiën. Binnenkort stelt ons AB de stukken en de begroting voor 2019 definitief vast (planning is voor de zomer).
Onze opdrachtgevers hebben de jaarstukken 2017 en begroting 2019 voor zienswijze voorgelegd aan hun raads- of statenleden. Het Algemeen Bestuur kan de jaarrekening vaststellen nadat eventuele zienswijzen van gemeenteraden en provinciale staten zijn afgerond.
Namens acht gemeenten en drie provincies hebben we ook in 2017 vele (omgevings)vergunningen verstrekt, wet- en regelgeving gehandhaafd en toezicht gehouden. Daarnaast adviseerden we onze opdrachtgevers ruim 5.700 keer over onder andere geluid en externe veiligheid. Ons werkgebied omvat ruim 15.000 bedrijven in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht. Daarvan behoren 96 bedrijven tot de categorie ‘meest risicovol’. Meer cijfers vindt u in de bijgevoegde infographic ‘2017 in een oogopslag’.
We zien allemaal dat de economie aantrekt met als logisch gevolg een toename van bedrijfsactiviteiten en dus ook meer vergunningaanvragen. Wij krijgen meer werk, maar de arbeidsmarkt is krap. Desondanks is onze productie, zoals vastgelegd in de uitvoeringsovereenkomsten met onze opdrachtgevers, grotendeels gehaald. Daarnaast is het gelukt om sinds de start van de Omgevingsdienst bijna 10 procent efficiency te bereiken en het weerstandsvermogen op te bouwen, zoals afgesproken met ons bestuur.
We hebben in 2017 minder uitgegeven aan personeelskosten doordat we sommige vacatures niet konden invullen. Daarnaast hebben we een voor 2018 geplande besparing van € 800.000 euro een jaar eerder gerealiseerd dan gepland. Gevolg is een positief resultaat, waarvan ons DB heeft voorgesteld een deel van te bestemmen voor projecten in 2018. De rest van het bedrag gaat terug naar onze opdrachtgevers, onder andere voor de kosten die zijn gemaakt om de OD NZKG op en in te richten.