Drone piloten van de omgevingsdienst

Datum: 12-11-2021

Binnenkort vliegen vier inspecteurs van de OD over bedrijven heen om inspecties uit te voeren. Onlangs haalden zij hiervoor hun drone-certificaten. Ruben, Marc, Edwin en Marijn vertellen over hun opleiding en de mogelijkheden van deze nieuwe vorm van inspectie met drones.

Hoe lastig is het om een drone te besturen?

Marijn: “Je bestuurt hem met joysticks en je moet veel oefenen om het in de vingers te krijgen. Als je de drone bijvoorbeeld omdraait, moet je in tegengestelde richting sturen, dat is in het begin erg wennen.”

Wat hield de opleiding in?

Edwin: “De training bestond uit drie dagen theorie en twee dagen praktijkles op vliegveld Valkenburg in Katwijk (bekijk hier een filmpje van de praktijkles). We werden getraind door oud-piloten. Eerst controleerde je je drone op verschillende punten, zoals eventuele schade en de batterijstatus, een zogenaamde pre-flight check. Daarna gingen we om de beurt de lucht in. Daarbij deed je verschillende oefeningen en werden praktijksituaties gesimuleerd. Zo kwam bijvoorbeeld de melding ‘man in het veld’, dan moest je direct met je drone omhoog, om ongelukken te voorkomen.”

Welke voordelen biedt het gebruik van een drone bij inspecties?

Ruben “vanuit de lucht zie je natuurlijk andere dingen dan vanaf de grond. Dat kan heel handig zijn. Bijvoorbeeld bij controle op glastuinbouwbedrijven. Hier mogen de schermkappen slechts voor een bepaald percentage open staan, om lichthinder te voorkomen. Wanneer je eroverheen vliegt, kun je perfect zien wat de situatie is.” Marc: “Je kunt verschillende typen camera’s op de drone monteren. Zo kun je met een thermografische camera zien welke daken meer warmte afgeven, wat kan duiden op de aanwezigheid van een drugslab” Marijn: “Het lijkt mij handig om hem in te zetten bij bodemsaneringen. Je hoeft dan niet zelf meer met je laarzen in een bouwput te staan.”

Mogen jullie nu overal vliegen met een drone?

Marc: “Nee, nog niet in ieder geval, het luchtruim is opgedeeld in een Open en Specific categorie. In de Open categorie mogen we vliegen. Dit is waar de hobbyvlieger ook de lucht in mag. In de Specific categorie vallen alle dronevluchten die een hoger risico met zich meebrengen, zoals in de buurt van vliegvelden of bij havens. Wij hebben te maken met het luchtruim rondom Schiphol.  Daarvoor worden aanvullende eisen gesteld, zoals radiocontact met de luchtverkeersleiding.” Ruben: “Door onze opleiding hebben we de vaardigheden om in de specific categorie te vliegen, maar we moeten hier ook als organisatie gecertificeerd voor zijn. Hiervoor hebben we onder andere een verzekering, handboek en een vergunning van de inspectie Leefomgeving en transport nodig. De OD NL*-werkgroep voor drones werkt aan een handboek voor alle omgevingsdiensten. We hopen binnenkort de vergunningsaanvraag in te dienen”

Wanneer voeren jullie de eerste inspectie met drones uit?

Edwin: “Binnenkort schaffen we als omgevingsdienst onze eerste drone aan. Daarmee gaan we uiteraard eerst oefenen. Waarschijnlijk voeren we begin 2022 onze eerste echte controle met een drone uit.”

* OD NL = Omgevingsdienst NL, de overkoepelende vereniging van de 29 regionale omgevingsdiensten in Nederland

Inschrijven voor de nieuwsbrief

Wilt u regelmatig op de hoogte worden gebracht van onze werkzaamheden en projecten? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.

Stem