De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) is momenteel volop bezig met het aanscherpen van de vergunningen in de cacao-industrie. We hebben in het voorjaar van 2021 een traject met een cacaofabriek afgerond waarbij de besluiten zijn aangescherpt en de maximaal toegestane emissie van ammoniak verlaagd is. Wij doorlopen nu een traject met een andere producent van cacaoproducten om ook hier emissies te verlagen, en zo een gelijk speelveld te creëren. . Dit doen we in in overleg met andere omgevingsdiensten.
We kijken per bedrijf waar de zwaartepunten liggen en wat het eerst moet worden gecontroleerd. Sinds de stikstofcrisis (2019) is er meer aandacht voor de emissie van ammoniak, de aandacht voor deze stof is sinds die tijd belangrijker geworden bij de werkzaamheden van de OD NZKG. Onze inspecteurs houden jaarlijks verschillende controles, dat doen we zowel fysiek bij de bedrijven als administratief, waarbij we allerlei meetgegevens over emissies toetsen aan de opgenomen normen in het Besluit milieu. Dit gaat soms direct, door metingen van gespecialiseerde bureaus, of indirect door te kijken naar de procesparameters van het bedrijf. We houden risico gestuurd toezicht. Dat betekent dat onze data analisten de belangrijkste milieuthema’s eruit halen. De risicoanalyse bepaalt waar we naar kijken. Zo weten we wat en wanneer bij welk bedrijf prioriteit moet krijgen en daar focussen we bij onze controles op. Dat hoeft niet bij elk cacaobedrijf op elk moment hetzelfde te zijn. Uiteindelijke komen alle relevante milieuthema’s – van emissies, lozingen, afval tot energiebesparing – minimaal binnen 5 jaar aan bod. Via emissiemetingen hebben wij zicht op de ammoniakemissies van cacaobedrijven en handhaven we indien nodig.
Met het EMJV geeft Nederland invulling aan een groot aantal internationale verplichtingen op het gebied van (industriële) emissies. De gegevens uit het EMJV worden in verschillende -internationale- rapportages gebruikt. In de meeste gevallen levert het RIVM, in opdracht van en na goedkeuring door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, deze gegevens aan bijvoorbeeld de Europese Commissie of het Klimaatbureau van de Verenigde Naties. Ze hebben als doel burgers te informeren (richtlijn Aarhus) en overheid voor het monitoren en formuleren van milieubeleid.
Verschillende experts van de OD NZKG beoordelen de EMJV rapportages steekproefsgewijs. Het gaat hier om een veelheid van cijfers van verschillende onderwerpen als afval, afvalwater, energie en lucht. Omgevingsdiensten beoordelen dit op tijdigheid, volledigheid, consistentie en geloofwaardigheid. De jaarvrachten (de totalen van specifieke stoffen per jaar) zoals deze worden opgenomen in de elektronische milieujaarverslagen (EMJV), gebruiken wij niet voor ons toezicht, omdat deze jaarvrachten niet worden opgenomen in het Besluit Milieu. Er kan in principe niet op worden gehandhaafd of worden afgedwongen dat een jaarvracht lager moet zijn. We kunnen alleen goedkeuring onthouden aan een EMJV rapportage.
Bedrijven boven een bepaalde jaarvracht -10.000 kg/ jaar- zijn verplicht gegevens aan te leveren voor het EMJV. Indien wij constateren dat er cijfers ontbreken, verzoeken wij bedrijven dit met terugwerkende kracht alsnog aan te leveren. We zijn bezig om de wijze van toetsing van EMJV rapportages te automatiseren en verder te professionaliseren, waardoor er eenvoudiger en doelmatiger data- en informatieanalyse kan plaatsvinden op trends en ontbrekende informatie.
Ga direct naar